Toyota er ved at være klar med ikke mindre end to
nye mellemklassebiler. De blev vist på Genève Motor
Show her i marts måned – en ny Auris, som hører til
i den mere kompakte del af mellemklassen, og en ny
Avensis, som ligger i den øvre ende. Nyt er ikke
mindst, at Toyota nu lægger en turbo-benzinmotor i
Auris – og i Avensis finder man bl.a. en ny BMW
diesel.
Toyota har i mange år sværget til hybridteknologien
og gør det i høj grad stadig. Hver tredje solgte
Auris i Danmark i fjor var således en hybridbil. Men
ligeså mange fordele, der er ved at køre hybrid, er
der også nogle svagheder. De skal nu tilgodeses,
bl.a. med en helt ny 1,2 liters benzin turbomotor,
der præsterer op til 116 hestekræfter og med hvilken
Auris’en kan køre 22 km/l.
BMW diesel
Den allerede kendte 1,33-liters benzinmotor vil dog
forsat være i programmet, ligesom hybrid-varianten,
der kører helt op til 28,6 km/l samt to
dieselmotorer, herunder den 112-hestes 1,6 liters
diesel fra BMW, som vi bl.a. kender fra Toyota Verso
(læs
vores prøvekørsel af Toyota Verso med BMW
dieselmotor hér >>>).
Den nye Auris har også fået ændret det udvendige
design med en nydesignet front, der syner bredere og
lavere, nye forlygter med LED-kørelys og
LED-baglygter som standard samt en mere muskuløs
udseendet bagkofanger. Indvendigt byder man på et
helt nydesignet instrumentbord i mere luksuriøse
materialer og med sportslige aftryk bl.a. i form af
runde luftdyser med krom detaljer.
Den nye Auris er også en af de første modeller,
hvori Toyota introducerer sikkerhedspakken Toyota
Safety Sense, der bl.a. inkluderer automatisk
nødbremse, kaldet Pre-Collission System (PCS), der
registrerer objekter foran bilen og nedsætter
risikoen for at ramme den forankørende bil, Lane
Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) og
Road Sign Assist (RSA).
Ny Avensis
Når Toyota introducerer den nye Avensis sker det
også med nyt design, nye egenskaber som bl.a. en
stor 8" infotainment skærm, nye sikkerhedssystemer
og nye BMW dieselmotorer.
Et af målene med den nye Avensis har været, foruden
at re-designe dens ydre linjer, så den er blevet
langt mere sportslig og dynamisk, at sikre både
komfort og bekvemmelighed over hele linjen. Et nyt
interiør i materialer med endnu højere kvalitet end
tidligere og markant bedre lydisolering bidrager i
høj grad til dette.
Den nye Avensis har fået revideret hele
motorprogrammet, hvor samtlige motorer nu har bedre
brændstoføkonomi, ringere udledning af skadelige
gasser og lavere driftsomkostninger.
Ny 2-liters BMW diesel
Og så har endnu et par nye dieselmotorer fra BMW
fundet vej til den nye Avensis. Det drejer sig om
ovennævnte 1,6-liters dieselmotor med 112
hestekræfter, som erstatter Toyotas nuværende
2-liters maskine. Den nye 1,6’er vejer 20 kg mindre
end den gamle, opfylder Euro 6 kravene og med den
kan Avensis i gennemsnit køre 24,4 km/l – det er
over 2 kilometer længere end den nuværende.
Den anden nye dieselmotor fra BMW er helt ny i
Toyota sammenhæng: Her er der tale om en 2-liters
motor med op til 143 hestekræfter og et
drejningsmoment på 320 Nm fra 1750 omdr./min. Med
den bliver topfarten 200 km/t de 100 km/t nås på 9,5
sekunder.
De ovennævnte sikkerhedssystemer indgår også
fremover i Toyota Avensis programmet.
Den nye Avensis bliver som nævnt introduceret i
Danmark til sommer, og priserne ventes klar i løbet
af foråret. Indtil da er det muligt, at købe den
nuværende udgave af Avensis til særdeles attraktive
priser fra små 270.000 kroner, så længe lageret
rækker.
|